Burnout herstel tips: de 7 beste tips om te herstellen

Bij een burn-out ben je doodmoe, je krijgt misschien hartkloppingen of andere vage klachten. Je voelt je emotioneel heel wankel. En je sociale leven staat op een bijster laag pitje. Hoe herstel je nou het beste van een burn-out? In dit artikel geef ik jou mijn 7 tips.

 

Toen ik eind twintig was kreeg ik een fikse burn-out met alles erop en eraan. Inmiddels heb ik al honderden mensen mogen helpen om te herstellen van hun burn-out.

Dat doe ik met de online training Balance & Energy. Ook heb ik een mooie gratis videoserie ontwikkeld waarin ik veel tips geef om meer energie en balans te krijgen als je een burn-out hebt. Deze serie is al door duizenden mensen bekeken en wordt zeer goed beoordeeld.

 

Wil je ook toegang krijgen tot deze gratis videoserie 'Krachtig uit je burn-out'? Inschrijven kan hier. En hieronder volgen alvast 7 tips die je kan gebruiken tijdens het herstellen van een burn-out. 

 

1. Rust & ruimte 

Doorjagen, van de ene verplichting naar de andere hollen, en iedereen maar tevreden proberen te houden. Het hoeft even allemaal niet meer tijdens je burn-out. Het kan niet eens meer… 

Zorg dat je de eerste zes tot acht weken echt volledige rust neemt. Schrap zoveel mogelijk verplichtingen uit jouw agenda. Na deze weken kun je weer heel langzaam gaan herstellen. Misschien ga je weer enkele uren per week werken. Maar neem echt je rust. Je lijf heeft het hard nodig.

Adem in en adem uit... Loop bijvoorbeeld op je gemak door het park of bos. Tuur naar de eendjes. Schrijf in je dagboek. Luister naar mooie muziek. Of blader door een fijn tijdschrift met mooie beelden die jou inspireren.

Onderzoek vooral waar jíj een ontspannen gevoel van krijgt. Dat kan voor iedereen anders zijn! De een wordt helemaal kalm bij de zee, terwijl een ander er niet aan moet dénken. Kijk of je weer contact kunt krijgen met jouw eigen innerlijke kompas. In de gratis videoserie Krachtig uit je burn-out geef ik hier meer tips voor. 

 

2. NEE versus JA

Een van die manieren om rust te creëren is: nee zeggen tegen anderen. Dat is iets wat je stapje voor stapje gaat leren. Waarom iedereen tevreden houden als je er zelf aan onderdoor gaat? Kijk kritisch naar je afspraken. Waar krijg je energie van en waarvan niet?

Wat (en wie) past het beste bij het leven dat jij wilt leiden? Het mooie is: als je durft om nee te zeggen, dan kun je óók voor de volle 100% JA zeggen tegen afspraken die wel heel goed bij jou passen. En dat is wel zo leuk voor iedereen.

Ik vond het geen makkelijk proces om mijn grenzen aan te geven tijdens mijn burn-out. Maar het geeft wel steeds meer energie als je wél opkomt voor jouw behoeftes. 

 

3. Welk leven past bij jou? 

Voluit ja en nee kunnen zeggen heeft alles te maken met het serieus nemen van jezelf en van jouw eigen gevoelens. Vooral als je sensitief bent ingesteld, is dat een grote les die je te leren hebt. Het kan goed zijn dat je altijd hebt geprobeerd om jouw gevoelens te onderdrukken, zodat je ‘gezellig mee kon doen.’

Maar nu is de tijd gekomen om een leven te gaan creëren dat veel beter bij jou past.

Misschien wil je helemaal niet meer naar drukke festivals of overvolle winkelstraten. Misschien word je veel gelukkiger van een wandeling door een park. Neem jouw gevoelens en verlangens serieus. En neem dus óók je weerstand serieus. Waar heb je echt geen zin meer in?

4. Ontwikkel je intuïtie 

De kans is groot dat je de laatste jaren veel vanuit jouw hoofd hebt geleefd. Misschien piekerde je veel. Of je maakte je veel zorgen. En dat kost allemaal zoveel energie!

Als jij jouw intuïtie gaat ontwikkelen, kun je beter en sneller herstellen van jouw burn-out. Je vertrouwt dan namelijk steeds meer op dat eigen wijze stemmetje binnenin jezelf.

En dat stemmetje weet precies wat jij mag gaan doen (en laten!) om te herstellen… In de gratis videoserie Krachtig uit je burn-out geef ik meer tips om je intuïtie te ontwikkelen. 

 

5. Wat wil je met je toekomst? 

Ja, een grote vraag. Maar wel belangrijk om over na te denken. Wil je terug naar het werk wat je deed? Wat zou je graag willen veranderen? Raak je nog geïnspireerd door jouw werk? Het roer hoeft niet volledig om. Misschien kun je een nieuw project aangaan dat beter past bij jou. Of misschien kun je minder werken en een oude passie oppakken.

Denk eens terug aan de dingen die jij als kind graag deed. Daar zitten vaak goede aanwijzingen. Wees eerlijk over jouw diepste verlangens. Dat geeft namelijk heel veel energie.

 

6. Zoek de juiste hulp 

Helaas krijg ik regelmatig van cursisten te horen dat ze niet echt vooruit komen bij hun psycholoog. Dat komt omdat de aanpak niet altijd even praktisch is. Er wordt bijvoorbeeld gepraat over problemen die zijn ontstaan in het verleden. Maar het is óók belangrijk dat je hele praktische handvaten aangereikt krijgt om jouw energie weer op te gaan bouwen.

Dit is een van de redenen waarom ik de online training Balance & Energy heb ontwikkeld. Dit is een stappenplan om jouw energie weer op te bouwen. Je kunt deze training heel goed in combinatie volgen, samen met gesprekken bij een psycholoog. Veel cursisten vinden dit heel erg fijn! Ik ben zelf een groot voorstander van lichaamsgerichte therapie zoals haptonomie. Het is namelijk belangrijk dat je steeds meer thuiskomt in je eigen lichaam. 

 

7. Zorg goed voor jezelf 

En natuurlijk blijft de basis heel belangrijk. Zorg voor voldoende slaap. Voor beweging. En eet gezond. Het kan heel verleidelijk zijn om te gaan snacken of om veel suikers te eten. Maar het kost jouw lijf allemaal veel energie om dat soort eten te verteren.

Je hoeft natuurlijk niet alles drastisch te laten staan. Maar bekijk eens hoe je op een leuke manier meer gezonde dingen binnen kan krijgen (fruit, noten, vette vis etc.).

Ook het bewegen is belangrijk. Ga niet gelijk over je grenzen. Maar probeer eerst eens iedere dag een korte wandeling te maken. Bijvoorbeeld van een kwartier of een halfuur. Zo bouw je weer langzaam een basiskracht op in je lichaam. Je kunt ook yoga-oefeningen doen. Op YouTube zijn veel mooie, rustgevende lessen te vinden om thuis te doen. 

En onthoud: het is absoluut mogelijk om te herstellen van jouw burn-out. Ook al heb je er soms geen enkel vertrouwen meer in. Je gaat hier bovenop komen! 

 

Gratis videoserie Krachtig uit je burn-out 

Schrijf je je ook in voor de gratis videoserie Krachtig uit je burn-out? In deze 3 video’s geef ik nog meer tips om meer energie te krijgen. Ook deel ik wat de meest gemaakte fouten zijn tijdens een burn-out. Hierdoor blijven veel mensen onnodig lang rondlopen met hun burn-out klachten. Je ontvangt het eerste deel direct in je inbox. Inschrijven kan hier. (Verschijnt er niks? Check dan ook even je spambox).


«   »